Gulyásleves vs. klíma tisztítás

A csárdában mindenféle ember megfordul. Kedves és kedvetlen, válogatós és “mindenevő”, mindig jól tájékozott és tájékozatlan. Szeretek beszélgetni a vendégekkel. Ezek a beszélgetések sokszor hozzátesznek valamit a napomhoz ill. bízom benne, hogy én is hozzáteszek valamit a beszélgetőtársaim napjához.

Minap két jellegzetes figura érkezett az étterembe. 30 fokos nyári kánikulában fekete dzsörzé öltöny, fehér ing és hatalmas sporttáska. Biztos vagyok benne, hogy amennyiben pesti vagy, akkor már Te is találkoztál ezekkel a kezdő, de nagyon lelkes értékesítőkkel. Fura módon mindig ketten vannak.

Gulyáslevest rendeltek. 5 perc alatt kiszolgáltuk őket. Nagyon jó a gulyáslevesünk. Mégis azt láttam, hogy fogyasztás közben fintorognak, mérgelődnek. Ilyenkor mindig beavatkozom: muszáj megtudnom, hogy az étellel van-e probléma. Odaléptem hozzájuk és rákérdeztem, hogy ízletes-e a leves. Mennyei, hangzott a válasz.Elmondták, hogy nem az étteremmel vagy az étellel van problémájuk. Hanem a céges autóval.

Ülnek benne a 30 fokban (fekete dzsörzé öltönyben, de ezt persze csak én teszem magamban hozzá) és a klímának rendkívül kellemetlen szaga van ill. gyenge a hűtőteljesítménye is. Már háromszor jelezték a főnöküknek (a minden bizonnyal szintén dzsörzé öltönyös értékesítési csoportvezetőnek), hogy intézzen egy klíma tisztítást.

Végül már kezükbe vették volna a probléma megoldását, de egy gyors és alapos klíma tisztítás Budapest egyik autószervizében sem volt lehetséges. Felfedeztek némi párhuzamot a klíma szerelők és a NEAK között: mindkét helyen több hetes várólisták vannak.

Megkértem a pultost az étteremben, hogy vegye kicsit feljebb a klímánk teljesítményét, legalább ebéd közben érezzék jól magukat a srácok. Elmondtam nekik, hogy tudok egy remek szervizt a 19. kerületben: Méta autószerviz. Az étterem anyagbeszerző autóját ide visszük minden májusban egy alapos klíma tisztításra, eddig mindig kifogástalan munkát végeztek a szerelők.

klíma tisztítás Budapest

Egy héttel később

Egy héttel később ismerős arcok érkeztek az étterembe. Két fekete dzsörzé öltöny. Amikor megláttak, messziről mosolyogtak és hangosan köszöntöttek. Kérdés nélkül elmesélték, hogy a legutóbbi nálunk elfogyasztott ebédjüket követően még aznap foglaltak időpontot a Méta szervizbe az autóklíma tisztítására. Nagyon tetszett nekik, hogy az időpontfoglalás online felületen is lehetséges volt. A megbeszélt időpontban ott voltak a kocsival a szervizben.

A munkafelvevő az átvétel során elmondta, hogy a furcsa szagot a csepptálcában lévő lecsapódott kondenzvízben elszaporodott baktériumok okozzák. Ezek akár komoly egészségügyi problémát is okozhatnak, például asztmát vagy allergiát, rosszabb esetben akár tüdőgyulladást is. Ezért sem szabad elhanyagolni az autóklíma rendszeres, legalább évente egyszeri karbantartását. Javasolta, hogy egyúttal történjen meg a pollenszűrő cseréje is, mert ez megszűri a külső levegőt, mielőtt az az utastérbe kerül. Ezzel még egy potenciális bűzforrás kiiktatásra kerül.

A munkafelvevő azt is elmondta, hogy egyre nagyobb divat az élet minden területén a DIY. Nincs ez másképpen a klíma tisztítás Budapest esetében sem: sokan házilag kezdik el a klíma takarítását tisztítóhabbal. Ennek hatékonysága természetesen közelébe sem ér a szervizben automata berendezésekkel végzett tisztításnak.

A munkafelvevő arról is tájékoztatta a srácokat, hogy a klíma tisztítását ózonos fertőtlenítéssel végzik. Ennek során semmilyen vegyszert nem használnak. Az utastérben egy ózongenerátort helyeznek el. Az ózon ereje rendkívül hatékonyan távolítja el a baktériumokat, gombákat és vírusokat is. Az ózonos fertőtlenítés a jelenleg ismert leghatékonyabb tisztító eljárás, elpusztítja a kórokozók 99.99 %-át nemcsak a klímarendszerben, hanem a teljes utastérben is. Erős oxidáló gáz jön létre, amelynek a hatásmechanizmusa az, hogy megbontja a vírusok fehérjeburkát és a baktériumok sejthártyáját. Ezen a ponton viccesen leintették a munkafelvevőt azzal, hogy a kémiáért már általánosban sem igazán rajongtak.

De a munkafelvevő rokon vonásokat mutatott a rendíthetetlen ólomkatonával: nem lehetett kizökkenteni, teljes körű tájékoztatást kívánt adni. Elmondta még, hogy ez a módszer azért is kiváló, mert nem szükséges hozzá megbontani sem a műszerfalat, sem a klímarendszert. A művelet végén a generátor a megmaradt ózont oxigénné alakítja. Ennek köszönhetően a tisztítás után a jármű lényegében azonnal használatra kész. A belső elpárologtató tisztítása minden esetben mechanikusan történik meg.

A kocsi leadása során ki kellett venni a kesztyűtartóból a délutánra tartogatott szendvicseket is, mert az ózon nagyon agresszív, még az élelmiszert is megtámadja. A fiúk viccesen megjegyezték, hogy ezzel a tulajdonsággal az ózon kiváló értékesítő lehetne, a cégüknél komoly karriert futhatna be. Ezen a ponton nem bírtam megállni, hogy ne jegyezzem meg, hogy furcsán mutatna rajta a fekete dzsörzé öltöny. Szerencsére a srácok értették a humort…

A kocsi leadását követően a szerviz felhívta őket. Azt a tájékoztatást kapták, hogy a tisztítás során kiderült, hogy kevés a hűtőközeg a kocsiban. Ennek a következménye a klíma gyenge hűtőteljesítménye. Természetesen megrendelték a klíma töltését. Azt a tájékoztatást kapták, hogy a töltés előtt egy speciális analizátorral ellenőrzik, hogy jelenleg milyen hűtőközeg van a klímarendszerben. A szerelők rendelkezésére áll mindkét jelenleg elterjedt hűtőközeg: az R134A típusú illetve az R1234yf típusú. Természetesen azt fogják használni a töltéshez, amit a kocsi szervizkönyve előír. Ha jelenleg esetleg ettől eltérő gáz van a kocsiban, akkor a szerviz erről is tájékoztatást ad.

Nagyon fontos a Méta autószerviz számára a töltés előtti ellenőrzés. Megvizsgálják a klíma rendszerben lévő csatlakozási pontokat és a klímakompresszort is. Minden esetben nyomáspróbát végeznek. Csak akkor lépnek tovább, ha semmilyen szivárgás nincsen a hűtőkörben. Ekkor kiengedik a nitrogént a rendszerből. Elvégzik a vákuumozást. Ennek során minden idegen gáz (pl. levegő) és minden nedvesség eltávolításra kerül. Megtörténik a klímaolaj pótlása és az UV festék bevitele. Ezt követi a klíma töltése.

De ugyanilyen fontos számukra az átadás előtti ellenőrzés is. Ennek során beindítják az autót és bekapcsolják a klímát is, majd ellenőrzik a nyomásokat és az utastérbe befújt levegő hőmérsékletét is.

Az árak kedvezőek, ezekről a munkafelvevő előzetesen részletes tájékoztatást adott a srácoknak, de a szerviz weboldalon is fent vannak a díjak.

4-5 olyan állással dolgozik a szerviz, ahol klímát tudnak szerelni, így rövid határidőre vállalják a javítást. Reggel 8 órakor adta le a két fiú az autót, a szerviz 12 órára ígérte a munka befejezését. Hajszálpontosak voltak a szerelők, a srácok 12:05-kor már ezerrel robogtak egy all employee meetingre. (Nem tudtam, hogy ez a kifejezés pontosan mit takar, de okosan bólogattam hozzá.)

Kíváncsian kérdeztem, hogy mi a helyzet most a kocsiban a szagok szempontjából. A válasz az volt, hogy patika lett az autó belseje (jelentsen ez bármit is, biztosan ez is valami értékesítő szleng). Nagyon elégedettek voltak a szervizzel. A főnökük kijelentette, hogy a továbbiakban minden céges autó esetében a klíma tisztítás Budapest területén belül a Méta autószervizben fog történni.

Természetes aznap is gulyáslevest rendeltek a srácok, de fülig érő mosollyal fogyasztották el. Nyoma sem volt az egy héttel korábbi morcosságuknak. És távozásukkor mi is egy jelentős méretű borravalóval gazdagabbak lettünk. Kezdem megszeretni a dzsörzé öltönyöket.