Nem is étel, de nem is ital, a tartós bérlet is jó valamire

Mostanában elég sok mindennel kell foglalkoznunk a csárdában. Folyamatosan felújítunk, korszerűsítünk, de ha ez nem lenne elég, egy nagyon kedves barátom egy új, szállítmányozási üzletbe szeretne kezdeni és megkért, hogy legyek ebben a segítségére. Így jött képbe a tartós bérlet.

A vállalkozásoknak, cégeknek mindig szükségük van céges kocsikra, ezeket pedig több konstrukció szerint is meg lehet vásárolni. Az egyik ezek közül a tartós bérlet. Persze ott van még, mikor hitelre vesszük, mikor lízingelünk, de számunkra ez, a tartós bérlet tűnt a legmegfelelőbbnek.

A flottauto.hu-n olvastuk, hogy tulajdonképpen mire is jó ez. Egyikünk sem került még szembe ezelőtt ilyesmivel, így nagyon hálásak vagyunk, hogy a flottauto csapata ingyen, közérthető módon leírta a honlapjukra, hogy mit is jelent ez.

De kezdjük is a legelején. Szóval ott álltunk ketten, az autókereskedésben és az autókat néztük, válogattunk, mikor leesett a barátomnak, hogy nincs ennyi pénze, nm fogj tudni megvenni a kellő autókat egyszerre, így pedig a nyereség, amit eredetileg számolt, nem lesz meg, és hosszú évekig még veszteséges lesz a cég. Kiszámolta ugyan, hogy mikor fog megtérülni a befektetett összeg, de a drága autók miatt ez sokkal tovább is tarthat, és a befektetők, akiknél járt, nem szeretnének egy hosszútávon megtérülő cégbe fektetni a pénzüket. Így hát ott álltunk tanácstalanul, nem tudva, hogy mégis mihez kezdjünk. Talán ez a tanácstalanság kiült az arcunkra is, ugyanis a kereskedés egyik dolgozója azonnal hozzánk sietett, és ahelyett, hogy vásárlásra beszélt volna rá minket, azt mondta, hogy rossz helyen járunk. Nekünk most arra van szükségünk, hogy alaposabban átnézzük a lehetőségeinket, és esetleg elkezdjünk a tartós bérleten gondolkozni. Megköszöntük a segítségét, de valójában egyikünk sem tudta, hogy mi is az a tartós bérlet. Így amint hazaértünk, mindketten egyből belevetettük magunkat a keresésbe az interneten. Akkor találtunk rá a már említett flottakezelő oldalára, ahonnan az információinkat szereztük.

A tartós bérlet (ahogyan a neve is mutatja) arról szól, hogy ahelyett, hogy az autókat megvennénk, azokat minden hónapban fizetve, tartósan bére vesszük. Eddig tök egyszerű, nem? És ez innentől csak jobb lesz. Az autót addig vesszük bérbe, amíg az úgy működik, hogy nekünk nyereséges is legyen. Mert mint kiderült, nem tudtuk, de minden autónk van egy bizonyos ideje, amíg még nyereségesnek számít a használata, aztán már csak költeni kell rá, szerelni kell, elkezd meghibásodni, és így sokat csökken az értéke nyereségesség szempontjából.

És most jön a kedvenc részem! Ha tartós bérletbe vesszük az autót, egy flottakezelőtől, akkor sok plusz költséget meg is spórolhatunk, a cégautó adót, a kötelező biztosítást, cascot, a szervízeket, a téli-nyári kerékcseréket. És ha 100%-ig csak céges használatra vesszük igénybe az autót, akkor az ÁFA is visszajön ebből!

Az autóval pedig gyakorlatilag csak annyi teendőnk van, hogy tankoljuk és használjuk, mivel minden másról az „igazi” tulajdonos gondoskodik. Ha jó flottakezelőt választunk, jó helyről vesszük bérbe az autót, akkor felvállalják a szervizeltetést, a gumicseréket, a már leírt, és egyéb biztosítások díját is, az összes adót, és a csomagunktól függően akár csereautót is, ha egy autónk használhatatlanná válik.

Az egyetlen negatívum, hogy az autót vissza kell adni a futamidő letelte után. De valójában ez sem gond, hiszen akkorra általában a gépkocsi üzemeltetése már nem jövedelmező ugyanolyan mértékben, mint a tartós bérletbe vétel kezdetekor. Ezért valójában, ha nagyon le akarjuk egyszerűsíteni a dolgot, akkor mondhatjuk azt is, hogy nem egy egész autót veszünk, hanem úgy vesszük meg, hogy csak azt az időtartamot fizetjük ki az árából, ameddig mi a maximális jövedelmezőségével használni tudjuk. Ez nagyon sarkalatos megfogalmazás, persze a dolog nem ennyire fekete-fehér, de a jobb megértés érdekében magamnak csak így fordítottam le. Nem vagyok profi a pénzügyekben, így nekem ez így választ ad minden felmerülő pro-contra kérdésemre.

A lízing is ehhez hasonlatos, de az mégis más, mint a tartós bérlet. Azzal nem tudunk ennyi mindent megspórolni. De egyébként a flottauto oldalán pontról pontra le vannak vezetve a különbségek.

Segítenek benne, hogy a hozzánk hasonló nem túl tájékozott, potenciális ügyfelek is megértsék a konstrukciók alapvető különbségeit, és egy e-mailben igényelhető tájékoztatót is küldenek az oldalukon megtekinthető magyarázatok mellé, amennyiben feliratkozunk rá. Ez teljesen díjtalan, és elképesztően hasznos tippek vannak benne olyan emberektől, akik tényleg értik a dolgukat.

Egyébként ez a flottautó nagyon szimpatikus is nekem, mert nem csak a nagy cégekre gondolnak, hanem felismerték, hogy Magyarországon a legtöbb vállalkozás a kis-és középvállalkozás kategóriába sorolható be, így ezeknek, a hozzánk hasonló cégeknek igyekeznek megoldást kínálni a cégautóvásárlás problémakörére.

A barátomnak is nagyon tetszik ez a megoldás, mivel a pénzügyi tervében az autóvásárlás költségei nem a kezdetekkor merülnek fel, hanem minden hónapban egyfajta fix, azaz állandó költségként jelentkeznek. Így ahelyett, hogy több tízmilliós nagyságrendű beruházással kezdődne a cég élete, minden hónapban csak egy sokkal kisebb összeggel kell számolnia. Ezzel a befektetők számára is sokkal vonzóbbá válhat a cége, reménykedik ugyanis benne, hogy a tervei megvalósításához társtulajdonosokat is talál majd idővel.

Így történt tehát, hogy igazi szakértője lettem a tartós bérletnek, amit a karrierem során szerintem még hasznosítani tudok majd.